Sidor

torsdag 7 juli 2011

Katter!?

Missförstå mig rätt nu... jag gillar katter (och alla andra djur), men ibland så tycker jag att det är lite orättvist. Vi hundägare har som bekant enbart skyldigheter och inga rättigheter genom vårt "djurägande". Våra hundar förväntas alltid vara snälla, söta, klappvänliga, kopplade och lugna. Om en hund biter så betyder det ofta att den hunden måste avsluta sitt liv, oavsett vad det var som gjorde att hunden bet. För om vi ska vara helt ärliga så är det faktiskt inte alltid hundens fel... eller? Jag har upplevt/sett hur barn (med föräldrarnas tillåtelse) gått fram och klappat på hundar som står uppbundna utanför affärer (ingen ägare i sikte), hur barn sprungit ikapp mina egna hundar och på ett för hundarna obehagligt sätt överöst dem med klappar och stim bakifrån. Att en lite osäker hund kan tänkas bita ifrån då är egentligen inte så konstigt, den blir rädd och känner sig trängd. (Jag vill tillägga att mina hundar aldrig bitit nån). Men när nåt sådant händer, att tex ett barn blir bitet så är det enbart hunden som vi fokuserar på, och om den förtjänar en andra chans eller om den bör dö omedelbart. Vad barnet gjort låter vi vara osagt. Är det verkligen rimligt att förvänta sig att våra hundar ska tåla i princip vad som helst, och gör de inte det så ska de avlivas?
Det som fick mig att börja fundera på det här var den här artikeln i dagens Aftonbladet . En katt bet en kvinna, polis tillkallas och katten skjuts. Jag vill på inget sätt försvara polisernas agerande i det här fallet, det är helt bisarrt att de bara sköt katten utan att först försöka att t ex hitta en ägare. Men ändå! Artikeln är helt vinklad runt det att poliserna sköt katten. Att katten faktiskt bitit en människa är inte det viktiga. Om det nu hade varit en liten hund som bitit, hur hade det sett ut då?
Jag diskuterade saken med en god vän, hon ansåg att det var pga kattens litenhet (1.5kg) och den faktiskt inte hade tillfogat kvinnan speciellt stora skador (och det faktum att kvinnan ringt polisen som i sin tur skickar två bilar är ju nästan lite skrattretande ) Men jag undrar fortfarande om hur det skulle sett ut om det varit en liten hund. Mina erfarenheter säger mig att tonen skulle varit annorlunda....
Vad tror ni?
Katten på bilden heter Biggels och har absolut inget med texten att göra.

1 kommentar:

  1. Å andra sidan verkar katter stå lite mer utanför lagen när det gäller att avliva dem:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13289842.ab
    :/

    SvaraRadera

BESÖKARE: